Skip to main content
Bisiklet TurizmiBisikletizmGezi Yazıları

az bilinen antik kentler turu

By 02/05/2013Aralık 7th, 20152 Comments

Soğuklar bitti, yağmurlar dindi, hava yumuşadı ve bisikletim icin festivaller ve  tur sezonu açıldı. Bu yılın ilk uzun sürüsünü Izmir’in fedakar bisikletseverlerinin düzenlediği az bilinen antik kentler turu ile yaptım.

Az bilinen antik kentler turu ilk kez 2012 yılında yapıldı. İzmir’in güneyinde bulunan antik kentler arasinda pedal çevirildi. Bu yıl ise rota kuzeydeki kentlerin ziyaret edilebilmesi için uzun ve zorlu keşif turlarının ardından belirlenmişti.

birinci gun konak

Izmir Konak Meydani

1. Gün/ 20 Nisan Cumartesi,  45 km, 1050 metre irtifa kazanımı

Sabah saat 9:00’da Konak meydanında bulunan saat kulesinin önünde buluştuk. Çadır, uykutulumu ve matlar gibi ağır yüklerimizi bize eşlik edecek olan araca yükledikten sonra dört gün boyunca kullanacağımız yemek fişlerimizi aldık, bizlere hediye edilen bufflarımızı taktik ve grup fotografını çektirdikten sonra tarihi Kemeraltı çarsısının içinden geçerek Agora’ya vardık.

İzmir’in masal gibi olan ikinci kuruluş hikayesini hayranlıkla dinledik, Büyük İskender’in rüyasını ve iki Nemesis’i hayal ettik, gladyatörlerin kireç duvarlara zafer umutları ile kazıdıkları işaretleri izledik.

Kemeralti'nda daracik sokaklardan gecerken dukkanlarini yeni acan esnafa selam verdik

Kemeralti’nda daracik sokaklardan gecerken dukkanlarini yeni acan esnafa selam verdik

birinci gun agora

Agora

Smyrna Antik Kenti

Agora’dan ayrılıp İzmir’in trafiğine karıştık. Kültür parkın içinden geçip anayolları takip ederek Bayraklı’da bulunan Smyrna antik kentinin kalıntılarına ulaştık. Belediyeden bir yetkili bize eşlik etti ve kısacık zamana upuzun bir tarihi sıkıştırdı.

Bizlere dağıtılan kumanyalarımızı yemyeşil çimlere uzanarak yedikten sonra tekrar yola çıktık. Grup halinde, birbirimizi bekleyerek Karşıyaka’ya ulaştık ve bir süre sonra Yamanlar Dağı için tırmanışa başladık. Yamanlar Dinlenme Tesislerine ulaşmak için tek bir yol vardı ve 20 km boyunca herkes kendi temposunda pedal çevirerek 1000 mt rakımdaki tesise ulaştı. Manzara, yokuşa değdi.

Yamanlar

Izmir

Tesis bizi çok güzel ağırladı, yemekler çok lezzetliydi. Çadırlarımızda bizi sert bir rüzgar ve soğuk bekliyordu. Ben yün içlik ve kışlık uykutulumumda ısınmakta zorlandım.

2. Gün/ 21 Nisan Pazar, 78 km 500mt irtifa kazanımı

Sabah erkenden çadır toplama sesleri ile uyandım.Sanki herkes buradan bir an önce ayrılmak için elinden geldiğince hızlı davranıyordu. Kahvaltı sırasında en çok gece ne kadar üşüdüğümüzü konuştuk. Eşyalarımızı bize eşlik edn araca yükledikten sonra önce bir kaç km dik iniş yaptık ve hemen ardından Karagöl yolunu takip ederek biraz tırmandık. Daha sonra keşif grubunun önceden belirlemiş olduğu toprak pistteki parkura giriş yaptık. Artık irtifa kaybetmeye başlamıştık. Emiralem’de buluşmak üzere sözleştikten sonra herkes yine kendi temposunda yola devam ettik. Yoldaki işaretleri takip ederek zorlanmadan mola yerine ulaştım.

Karagol yolunda

Emiralem'e inis

Emiralem’e inis

Emiralem’den sonra parkur düz ve rüzgara karşıydı. Yeni tanıştığım bisikletçilerle sohbet muhabbet derken Larissa Antik Kenti’ne ulaştık. Öncelikle öğle yemeklerimiz dağıtıldı. Bir aile işletmesi olan lokantadan yitecekler araca yüklenip bizlere açık havada sunuldu.

Aiolis bölgesinde ilk ziyaret ettiğimiz Aiol mimarlığının bugüne değin bilinen en güzel örnekleri arasında yer alan Larissa oldu.

Larissa’yı ziyaretimizin hemen ardından yan yollardan yolumuza devam ettik ve araç trafiğinin neredeyse hiç olmadığı bir parkurdan önce Panaztepe‘ye hemen ardından da Pers Anıt Mezarına ulaştık.

Larissa

Pers Anit Mezari

Foca

Karakum Plaji

İkinci günün sonunda gün batımını Foça Phokaia tapınağında yaşadık. Yumaşık ışığın yansığı eski duvarlarda, tapınağın hikayesini dinledik. Foça Belediyesi, Karakum Plajı’nda bir tesisi bize tahsis ederek plajda çadır kurmamıza izin vererek misafirperverliğini sundu.

3. Gün/ 22 Nisan Pazartesi, 72 km 1200metre irtifa kazanımı

Kahvaltıdan hemen sonra Foça merkeze kadar bize Foça Belediye Başkanı bisikletle eşlik etti ve sorularımıza cevap verdi. Foça’nın bisiklet yolu var mı sorusuna verdiği cevap gerçekten çok hoşumuza gitti. Bugüne değil geleceğe dönük çözümler araştıran ve 2004 yılından beri belediye başkanlığı yapan Gökhan Demirağ ‘Foça’yı imara kapattık artık buraya yeni binalar yapılmayacak, eskiyi korumak istiyoruz.  Şehir merkezini araç trafiğine kapattığımızda yayalar ve bisikletliler güven içinde hareket edebiceğinden ayrıca bisiklet yolu yapmaya gerek kalmayacak’ şeklinde cevap verdi. Bravo.

Foca

ucuncu gun kyme

Kyme Antik Kenti

Eski Foça’dan sahil şeridini takip ederek Yeni Foça’ya vardık. Buradan da Kyme Antik Kenti‘ni görmek için deniz kenarına indik. Kısa sürede Aiolis kentlerinin en önemlisi ve en büyüğü durumuna gelmiş olan Kyme, deniz yolu ile ticaret yapıyordu.

Öğle yemeğimizi Aliağa’da yedik ve sahil şeridindeki yoğun trafiği bırakıp yanyollardan dağ köylerinin yoluna girdik. Yeniden irtifa kazanırken bir yandan da yeşile boyanmış dağların, minicik köylerin, sokaklarda bize el sallayan çocukların fotoğraflarını çektik.

Koseler'e dogru

Koseler’e dogru

okulun bahcesi

Bizi bir geceliğine ağırlamayı kabul eden Köseler köyüne vardık. Köseler köyü, anayollar üzerinde değil, kendi halinde 300 nüfuslu bir küçük köy. Antik Kentler Turu katılımcıları ve organizasyon ekibi toplam 125 kişi. Bir anda köyün çocukları etrafımızı sardılar ve ilkokulun bahçesine çadırlarımızı kurarken çadırın bir kenarından da onlar tuttular. Akşamyemeğiiçin sandalyeler masalar ayarlandı. Yemek servisimiziyapan aile bize sıcacık ve lezzetli yemeklerimizi hiç bekletmeden sevis yaptı.

4. Gün/ 23 Nisan, 50 km 800 metre irtifa kazanımı

Çocuk bayramında,bir köy okulunun bahçesinde geelemiş olmak ve saat 9:00’da başlayacak olan törene katılmak beni hayli heyecanlandırdı. Okulun bahçesine gelen veliler de yerşerini aldıktan sonra okulun biricik, gencecik öğretmeni ve 19 öğrenci günlerdir hazırlığını yaptıkları bayram programlarını sunmaya başladılar.Şiirler,şarkılar, danslar ve oyunlar ile bizleri kendilerine hayran ettiler. Çocuklar da bizler kadar heyecanlıydılar. Ne de olsa onların bayramı. Tören sonunda tur organizasyon ekibi, ondokuz öğrenci için özel olarak hazırladıkları hediyeleri tek tek verdiler. Çocukların mutlu gülücüklerini görmek çok güzeldi.

dorduncu gun koseler

dorduncu gun bayram

dorduncu gun bayram toreni

Köseler köyünin misafirperver muhtarı ve öğrencileri ile vedalaşıp başka bir görkemli Aiol kenti olan Aigai‘yi gezmek için Nemrutkale’ye kısa bir tırmanış yaptık. Aigai kenti, çokkorunaklı bir yere kurulmuş. Binlerce yıl yer yer ayakta kalabilmiş ,meclis, tiyatro ve agorasıyla muhteşem bi şehir.  Halen dimdik duran 10,5 metrelik Agora duvar hepimizin ağzını açık bıraktı.

Aigai’den sonra artık istikamet yolculuğun son şehri Bergama, turun son antik kenti Pergamon.

Aigai, keci yurdu

Ismailli koyu

Bergama’dan teleferik ile Pergamon antik kentine çıktık ve şehri gezdik.  Pergamon bir çok ‘ilk’e evsahipliği yapmış: ilk parşomen, ilk kent için sağlık altyapısı, ilk asya kütüphanesi, ilk meslek sendikaları, ilk büyük hastane, ilk ahşap sahneli tiyatro ve daha başka ilkler…Bergama Belediyesi’nin akşam yemeği ikramlarını bir parkın bahçesinde keyifle yedikten sonra araçla İzmir’e döndük.

Pergamon

onbin kisilik tiyatro

pergamon

PS:Tur organizasyonu yapan arkadaşımız Olcay’a buradan tekrar teşekkür ediyorum. Bu kadar kalabalık bir gruba, ufacık bir bütçe (4 günlük turun kişi başı katılım payı 60 TL) ile keyifli bir tur yaşattı. Organizasyonu yapan arkadaşlar benim için her öğün vejetaryen yemek sağlanması konusunda özen gösterdiler.

Turun en önemli özelliklerinden bir tanesi ise antik kentleri tarih ve arkeoloji konusunda uzman rehberler eşliğinde gezme şansımızın olması idi.

Az Bilinen Antik Kentler Turu, bölgenin tanıtımı, tarihsel geçmişimizi anlamak,muhteşem doğada spor yapmak açısından tavsiye edeceğim bir tur. Facebook sayfasından gelecek yılın tur takvim ve rotasını takip edebilirsiniz.

Pınar Pinzuti

Blogger. Aktivist. Filolog ve Pedagog. Bisikletin dünyayı değiştirebileceğine inanıyor. İnandığı şey için ise gece gündüz çalışmayı çok seviyor.

2 Comments

• yasemin dedi ki:

ellerine sağlık… son anda işyerinde oluşan bir durumdan dolayı katılamadım ancak sayende gitmiş kadar oldum!!!

• Ediz Evcimen dedi ki:

Selamlar,
    Harika bir ozet yapmissiniz tebrik ederim.. Fotograf ve Bisiklet benim de cok sevdigim 2 ugrasimdir her ne kadar bu aralar fotografa pek zaman ayiramiyorum istedigim gibi.. Sizi Bursa’daki Yuz Yillik Macera’da agirlamak isteriz, ilgili link’imizi http://yuzyillikmacera.bubidosd.org.tr/ turumuzun hikayesini ilgince bulacaginizi dusunuyorum..Bana ulasmak isterseniz 554 722 5209 numaramdan ulasabilirsiniz..Guzel calismanizi paylastiginiz icin tekrar tesekkur ediyorum.. Ediz Evcimen